Posiedzenie grupy ekspertów EFSCM - Polska Izba Mleka

Posiedzenie grupy ekspertów EFSCM

30 listopada, 2023 kruszewska Comments Off

29 listopada 2023 r. odbyło się trzecie posiedzenie plenarne grupy ekspertów EFSCM (Expert Group on the European Food Security Crisis Preparedness and Response Mechanism), w którym uczestniczyła Pierwsza Wiceprzewodnicząca COGECA, Dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka – Agnieszka Maliszewska

W następstwie kryzysu związanego z pandemią COVID-19 oraz zgodnie ze strategią „Od pola do stołu” Komisja Europejska ustanowiła europejski mechanizm gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym (EFSCM). EFSCM to grupa ekspertów w dziedzinie łańcucha dostaw żywności działająca na szczeblu europejskim w celu wymiany danych, praktyk i wzmocnienia koordynacji działań zapobiegjących niedoborom żywności w czasach kryzysu.

W spotkaniu wzięło udział 56 osób. W trakcie omawiano realizację założeń przyjętych na kwietniowym spotkaniu, wyniki jakościowej oceny zaopatrzenia w żywność i bezpieczeństwa żywnościowego, zaprezentowano sprawozdanie z działań podgrupy ds. ograniczania zagrożeń i słabych punktów w łańcuchach dostaw żywności w UE, a także omówiono program przyszłych prac.

Ostatnie lata stanowiły wyzwanie dla europejskiego, jak i światowego rolnictwa. Ponad 2 letnia pandemia, trwająca wojna w Ukrainie wraz ze wszystkimi związanymi z tym konsekwencjami dla łańcuchów dostaw: kryzys energetyczny, wysokie ceny nawozów, wysoka inflacja, a w szczególności inflacja żywności, zwiększona częstotliwość ekstremalnych zjawisk pogodowych – takich jak powodzie, susze, które dotknęły Europę od północy do południa –  to tylko niektóre z problemów, z którymi mierzymy się do dziś.

18 października 2023 r. miało miejsce pierwsze spotkanie podgrupy “Ograniczanie ryzyka i podatności na zagrożenia w łańcuchach dostaw żywności”. Za największe ryzyka w różnych sektorach uznano rosnące koszty nakładów, ograniczenia płynności finansowej, luki innowacyjne oraz niestabilność geopolityczną i rynkową. Stwierdzono także, że na sektor mięsny, mleczarski i innych produktów spożywczych, wpływają również niekorzystne skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych, niedobór wody i globalne zakłócenia na rynku, niestabilność geopolityczna, a także zmieniające się preferencje konsumentów. Członkowie podgrupy uważają, że najbardziej zagrażające ryzyka w łańcuchu dostaw nie odzwierciedlają jasno rzeczywistości. Należałoby wdrożyć sprawiedliwą dystrybucję ekonomiczną wzdłuż łańcucha i poprawić jego wydajność, aby zapewnić lepszą dystrybucję dla konsumentów. W rzeczywistości producenci są również w znacznym stopniu dotknięci zmianami politycznymi i regulacyjnymi, kosztami i dostępnością czynników produkcji oraz niestabilnością rynku.

Nieformalna rada szefów państw, która odbyła się w Granadzie na początku października br., uznała strategiczne znaczenie “silnej, dynamicznej i konkurencyjnej Europy w zmieniającym się świecie”, koncentrując się na kluczowej roli zrównoważonego rolnictwa, zapewnienia dostępu do przystępnej cenowo energii i wzmocnienia europejskiej suwerenności.

W trakcie listopadowego spotkania dyskutowano o działaniach, które udało się już osiągnąć. Jest to między innymi publikacja oparta na wnioskach ze spotkań z grupy eksperckiej EFSCM. W publikacji mowa także o zaimplementowanych już narzędziach, a także o systemach powiadamiania o ryzyku i monitorowania potencjalnych sytuacji kryzysowych, jak i trwających kryzysów. Publikacja powinna zostać ona opublikowana jeszcze przed końcem 2023 roku.

Członkowie i obserwatorzy grupy ekspertów EFSCM pracowali wspólnie w podgrupach nad wdrożeniem elementów planu działania. Obejmował on przede wszystkim ustanowienie stałego europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania w sytuacjach kryzysowych związanych z bezpieczeństwem żywnościowym (EFSCM). Zakłada on stworzenie sieci korespondentów z odpowiednich organizacji sektora prywatnego, którzy przygotowują okresowe sprawozdania na temat stanu gotowości i działań grupy ekspertów dla innych instytucji UE i ogółu społeczeństwa. Jednym z zadań grupy jest ciągła praca nad określaniem ryzyka i podatności na zagrożenia, w tym kwestii strukturalnych, łańcucha dostaw żywności w UE i jego infrastruktury krytycznej, m.in. za pomocą specjalnego badania. Przeprowadzone są też badania na temat roli technologii informacyjnych w poprawie przejrzystości rynku, w szczególności w czasach kryzysu.

Tym samym ponownie tematem rozmów było przede wszystkim ryzyko, które grupa uznała jako najbardziej zagrażające na poszczególnych szczeblach łańcucha dostaw. Producenci są szeroko narażeni na ryzyko biofizyczne i środowiskowe. Chodzi między innymi o zmieniający się klimat, ekstremalne zjawiska pogodowe, niedobór wody oraz szkodniki i choroby. Ponadto ta grupa silnie odczuwa ryzyko związane z brakiem płynności finansowej i odnowy pokoleniowej. Dla przetwórców i w kwestii opakowań wyróżniono ryzyka wynikające ze zmian politycznych i regulacyjnych oraz kwestii stricte surowcowych – dostaw surowców oraz ich kosztów i dostępności. Istotnym ryzykiem jest również zanieczyszczenie środowiska. Dla logistyków, hurtowników, handlowców czy detalistów również jednym ryzykiem jest zanieczyszczenie środowiska. Ponadto wskazano koszty nakładów i ich dostępność, ataki cybernetyczne, zmieniające się preferencje klientów i znaczne narażenie na ryzyko związane z wydajnością łańcucha dostaw. Natomiast dla dostawców jako główne ryzyko określono niestabilność rynku, a także brak płynności finansowej, zmieniającą się politykę i zanieczyszczenie żywności.

Istnieje duża różnorodność zagrożeń, które mogą wpływać na dostawy żywności: ryzyko ekonomiczne i rynkowe oraz biofizyczne i środowiskowe wyróżniają się jako główne zagrożenia dla ogólnego zaopatrzenia w żywność w UE. Z perspektywy interesariuszy pojawiają się jednak stosunkowo nowe rodzaje ryzyka. Na przykład ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem, nowymi technologiami, szkodnikami i chorobami. Zagrożenia te będą wymagały dalszej uwagi w przyszłości: pojawiające się i szybko rosnące zagrożenia mogą wymagać zwiększenia wysiłków i nowych instrumentów. Zagrożenia są postrzegane poza “zwykłymi” segmentami łańcucha dostaw, na które zazwyczaj mają wpływ, takie jak zagrożenia związane z klimatem, niedoborem i degradacją wody oraz wymianą pokoleniową. Żaden czynnik podatności na zagrożenia nie wydaje się być najistotniejszy. Podatność zależy od rodzaju ryzyka, zależność od szlaków handlowych lub dostawców/klientów nie wydaje się istotna dla żadnego rodzaju ryzyka. Postrzeganie ryzyka różni się w poszczególnych krajach UE, sektorach i interesariuszach, co podkreśla złożoność tworzenia skoordynowanej i kompleksowej strategii gotowości w UE. Doraźne podejście strategiczne może być wymagane w przypadku regionów najbardziej oddalonych, a także innych marginalnych regionów kontynentalnych UE.

Jednoczenie w trakcie spotkania trwały dyskusje o długookresowych skutkach dla sektora żywnościowego – w szczególności produkcji mleka, sera oraz mięs. Podjęto temat zjawisk ekstremalnych, których skutki omówiono na przykładzie powodzi zachodzących w regionie Tesalii. Główny skutek takich ekstremalnych zjawisk pogodowych, z jakim spotykają się spółdzielnie mleczarskie jest taki, że pogłowie krów mlecznych chowanych na mleko stopniowo zmniejsza się na koszt produkcji sera. Producent stada podstawowego będzie potrzebował ponad 3 lat, aby odbudować swoje gospodarstwo i rozmnożyć wszystkie zwierzęta (owce, kozy, krowy, świnie). Nawet stodoły z bezpieczniejszymi, mniej znacznymi uszkodzeniami są niszczone całkowicie. Ponadto drogi prowadzące do gospodarstw bywają zniszczone. Państwo musi pomóc producentom i hodowcom w odbudowie gospodarstw i zakupie nowego inwentarza żywego. Przemysł mięsny boryka się z tym samym problemem braku surowca mięsnego w swoich zakładach. Ceny tych produktów – mięsa, mleka, serów – już od dłuższego czasu stale rosną. Zarządzanie ryzykiem jest zabezpieczeniem dla rolników przed rosnącymi szkodami pogodowymi i pozwala rolnikom kontynuować pracę pomimo rosnących szkód. Pomaga rolnikom produkować żywność dla nas wszystkich.

Cele jakie należy spełnić, aby zwiększyć autonomię i odporność żywności:

  • Wspieranie możliwości zrównoważonego wzrostu dla unijnego łańcucha wartości w sektorze rolno-spożywczym z wykorzystaniem nowych technologii, takich jak nowe techniki genomiczne.
  • Wzmocnienie regulacji jednolitego rynku przy jednoczesnym promowaniu bardziej wydajnych i cyfrowych praktyk administracyjnych.
  • Ocena ukierunkowanych środków zarządzania rosnącą zmiennością rynku i kryzysami.
  • Rozszerzenie umów handlowych w celu dywersyfikacji partnerstw UE przy jednoczesnym zmniejszeniu zależności od rynków zewnętrznych w zakresie kluczowych produktów.
  • Modernizacja infrastruktury transportowej i magazynowej w celu zmniejszenia kosztów logistycznych oraz poprawy możliwości przechowywania towarów rolno-spożywczych.

Aby zwiększyć zrównoważony rozwój i konkurencyjność, należy zwiększyć dochody i konkurencyjność rolników oraz zapewnić długoterminową rentowność wykraczającą poza wspólną politykę rolną:

  • Ułatwianie dekarbonizacji i cyfryzacji całego łańcucha dostaw produktów rolno-spożywczych („od pola do stołu”).
  • Wspieranie popytu rynkowego na ekologiczne produkty (B2B i B2C) poprzez ekologiczne innowacje. 
  • Wykorzystanie mechanizmów wsparcia finansowego poza instrumentami WPR w celu wsparcia przejścia na zieloną gospodarkę cyfrową. 
  • Uznawanie standardów i wytycznych branżowych dotyczących zrównoważonej produkcji i przetwarzania. 
  • Usprawnienie i uproszczenie procedur biurokratycznych dotyczących produktów rolno-spożywczych.

Całkowity handel rolno-spożywczy w UE jest ogólnie dobrze zdywersyfikowany. Handel UE pozostaje jednak zależny od ograniczonej liczby partnerów w zakresie niektórych produktów, w szczególności importu. Stosunki handlowe UE wydają się być zrównoważone z kluczowymi partnerami, którzy są również zależni od UE w zakresie własnego handlu. Wielkość UE pozwala na zajęcie dobrej pozycji z punktu widzenia otwartej autonomii strategicznej. Dywersyfikacja handlu rolno-spożywczego wynika ze zróżnicowanego i konkurencyjnego asortymentu produktów rolno-spożywczych produkowanych w UE i dozwolonych dzięki szerokiej sieci stosunków i umów handlowych.

Istotne w działaniu grupy jest aby ocenić na ile realnie zostały zaimplementowane zalecenia, które mają prowadzić do stabilizacji w łańcuchu dostaw. Członkowie grupy eksperckiej EFSCM wymieniają się doświadczeniami swoich organizacji oraz państw członkowskich. Ryzyko występujące w łańcuchu dostaw bezpośrednio wpływa na zagrożenia dla bezpieczeństwa oraz dostępności żywności. W przypadku występowania sytuacji kryzysowej następuje zagrożenie braku dostępności fizycznej lub cenowej żywności oraz zanik jakości żywności. Grupa ekspercka EFSCM prowadzi działania mające na celu zapobiec potencjalnym zagrożeniom w łańcuchu dostaw. Wymiana doświadczeń oraz gromadzenie informacji rynkowych i dokonywanie ocen przyczyn, czynników i zdarzeń zapewniają obywatelom wystarczające i zróżnicowane dostawy bezpiecznej, pożywnej, przystępnej cenowo i zrównoważonej żywności przez cały czas.

Następnym krokiem działań grupy będzie ankieta otwarta do raportowania ad-hoc, natomiast kolejna formalna runda zostanie przeprowadzona w styczniu-lutym 2024 r., a następnie nowy raport zostanie opublikowany wiosną 2024 r.