16-01-2020

Dariusz Sapiński: To był dla nas rekordowy rok

W kolejnym odcinku cyklu podsumowującego 2019 r. w branży mleczarskiej minione 12 miesięcy ocenia Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita:

Dla Mlekovity miniony rok był kolejnym, w którym osiągnęła rekordowy i historyczny wynik – ponad 5 mld zł przychodu. Tym samym wzmocniła pozycję lidera branży.

W 2019 roku, jak w każdym poprzednim i każdym kolejnym, stawialiśmy sobie najwyższe, ambitne cele. Jest to nieuniknione, by utrzymać i wzmocnić już i tak silną pozycję marki – w dzisiejszym rozwijającym się w niesamowitym tempie świecie także technologie mleczarstwa muszą przystawać do coraz bardziej innowacyjnych i zaawansowanych realiów. W branży mleczarskiej – i w ogóle spożywczej – producenci muszą nadążać za aktualnymi trendami. Konsumenci są bowiem coraz bardziej świadomi, oczekują nie tylko nowych produktów czy smaków, ale również tego, aby produkty spożywcze miały tzw. „czystą etykietę”, czyli prosty, krótki skład. Do tego postępującym trendem jest poszukiwanie produktów odpowiadających na potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi, czyli produktów bez laktozy, o wysokiej zawartości białka czy zawierających unikalne szczepy bakterii. Na wszystkie te potrzeby Mlekovita odpowiada na bieżąco, dzięki czemu już kolejny rok zamknęła z  rynkowym sukcesem – osiągnęła historyczne wyniki. Rekordowe przychody, które w minionym roku przekroczyły 5 miliardów zł, to zasługa przede wszystkim codziennej pracy 5 000 wykwalifikowanych pracowników przy ponad 180 liniach produkcyjnych w 20 zakładach produkcyjnych, w których przetwarzanych jest 8 milionów litrów najlepszego mleka dostarczanego przez 15 000 polskich rolników. To dzięki ich codziennym wysiłkom ponad 1 000 wytwarzanych w naszych zakładach produktów mlecznych znanych jest nie tylko w Polsce, ale i 159 krajach świata. Wszystko to spinają sukcesywnie czynione inwestycje w rozwój bazy technicznej, technologicznej i produktowej, na które nakłady tylko w 2019 r. wyniosły ok. 120 milionów złotych.

Nowy rok niesie nowe wyzwania, którym trzeba sprostać. W otoczeniu rynkowym zachodzi wiele zmian w różnych dziedzinach. Dla mleczarstwa jednymi z istotniejszych są zmiany klimatyczne, w tym coraz mocniej dające się we znaki polskiemu rolnictwu susze, które przyczyniają się do zmniejszenia ilości mleka. Przy nakładach ponoszonych na rozwój, możliwościach zakładów produkcyjnych i potrzebach konsumentów, sprostanie mu będzie jedną z kluczowych prób.

W tym roku zamierzamy też inwestować w ekspansję marki poza granicami Polski. Jesteśmy bowiem liderem eksportu – posiadamy uprawnienia aż do 159 krajów świata. Z eksportu pochodzi już ponad 40% przychodów firmy.  Jednym z naszych projektów marketingowych promujących markę za granicą jest udział w Africa Eco Race 2020, który ma wyjątkowy charakter. Reprezentacja wybitnych polskich sportowców wystartuje w rajdzie w ramach projektu Misja Uratuję Cię, łącząc ducha sportu z akcją charytatywną. Biorący udział w projekcie zawodnicy przywiozą do Senegalu mleko w proszku przekazane przez Mlekovitę dla dzieci chorych i niedożywionych, pozostających pod opieką ośrodka misyjnego kierowanego przez siostrę urszulankę Ksawerę Michalską na przedmieściach Dakaru. Przekażą je 20 stycznia, podczas uroczystego finału akcji.

Innym z dużych projektów, w które włączymy się marketingowo w 2020 roku, jest największe sportowe wydarzenie w Polsce, czyli wyścig kolarski Tour de Pologne. Jego historia jest bliska naszej historii. Początki wyścigu sięgają 1928 r. – tego samego, w którym powstał zakład mleczarski w Wysokiem Mazowieckiem. Poza tym podobnie jak w naszym przypadku, najintensywniejszy wzrost znaczenia wydarzenia zaczął się na początku lat 90. W naszym przypadku zainicjowały to zmiany roku 1992, m.in. opracowanie logo i nazwy spółdzielni, które wyróżniły ją spośród wielu typowych, tradycyjnych spółdzielni mleczarskich w Polsce i położyły fundamenty pod dzisiejszą pozycję MLEKOVITY w Polsce i na świecie.