Wybierając polski nabiał, wspierasz naszych rolników i gospodarkę

21 czerwca, 2021 mateusz Comments Off

Produkty mleczarskie są cenione przez konsumentów nie tylko ze względu na dużą zawartość składników odżywczych i witamin, ale także za ich znakomity smak i szerokie zastosowanie w kuchni. Dziś wybór artykułów mlecznych na sklepowych półkach jest ogromny. Czym się kierować sięgając po określony produkt – mleko, jogurt czy ser? Wybierajmy polskie produkty, które wyróżniają się wysoką jakością i tradycyjnym smakiem, a kupując je wspieramy polskich rolników i gospodarkę.

W ostatnim dwudziestoleciu w polskim mleczarstwie zaszły bardzo duże zmiany. Zarówno zakłady mleczarskie, jak i gospodarstwa zajmujące się produkcją mleka w niczym nie przypominają tych sprzed 20-30 lat. Zakłady zainwestowały m.in. w najnowsze linie technologiczne, rolnicy zmodernizowali swoje gospodarstwa – produkują mleko według najwyższych standardów, a krowy żywią zdrowymi paszami, nie nadużywają chemii.

Wysoki poziom polskiego mleczarstwa zauważa m.in. Grzegorz Puda, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

– Polskie mleczarnie, bez cienia wątpliwości, należą do najbardziej nowoczesnych zakładów tej branży w Europie – mówi.

Dodaje, że modernizacja branży mleczarskiej miała miejsce w czasie przedakcesyjnym i w pierwszych latach po akcesji. Branża mleczarska jako jedna z pierwszych dostosowała się do unijnych wymogów, a jakość mleka zmieniła się w niesamowitym tempie. Jest to jedyna branża sektora spożywczego funkcjonująca do dziś w formule spółdzielczej. Dzięki temu mleczarnie uniknęły losu innych zakładów przetwórczych.

Minister rolnictwa zwraca uwagę na to, że dziś polskie produkty mleczarskie dostępne są na całym świecie. Najwyższej klasy surowce, wspólnie z nowoczesnymi liniami i technologiami, gwarantują najwyższą jakość wyrobów gotowych. Stąd również biorą się sukcesy eksportowe polskich zakładów. Wystarczy przypomnieć, że w ubiegłym roku wartość ich sprzedaży wyniosła ponad 2 mld euro. Głównym kierunkiem były Niemcy (ponad 365 mln euro) i Republika Czeska (blisko 143 mln euro). Warto zaznaczyć, że do Chin sprzedaliśmy produkty mleczne o wartości ponad 118 mln euro.

– Te dane potwierdzają ogromne uznanie, jakim polskie produkty mleczarskie się cieszą wśród konsumentów – mówi Grzegorz Puda. – Niemniej jednak wiele jest jeszcze do zrobienia. Przede wszystkim powinniśmy równolegle dbać o zwiększenie sprzedaży na rynku krajowym. Czas pandemii pokazał jak ważna jest kwestia zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jak ważne są krótkie łańcuchy dostaw i sprzedaży, m.in. dzięki nim w Polsce uniknęliśmy kryzysu żywnościowego. Wdzięczni za to bezpieczeństwo powinniśmy w ramach solidarności z rolnikami oraz patriotyzmu konsumenckiego kupować przede wszystkim produkty od polskich producentów, zwłaszcza lokalnych.

Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.