Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Prezydium COPA COGECA zatwierdziło wybór nowego Sekretarza Generalnego
W dniach 26-28 czerwca w Brukseli odbywały się posiedzenia prezydium COPA i COGACA, w których udział wzięła Agnieszka Maliszewska – Dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka pełniąca funkcję pierwszej wiceprezydent COGECA. W trakcie spotkania zatwierdzono projekt protokołu posiedzenia prezydium COGECA, które odbyło się w dniach 18-19 kwietnia 2024 r., omówiono sprawozdanie z działalności przewodniczącego COGECA i zastępcy sekretarza generalnego oraz ustalono kalendarz posiedzeń na 2025 rok.
Komisja Selekcyjna, złożona z przewodniczących i wiceprzewodniczących Copa i Cogeca w skład której jako jedyna Polka weszła Agnieszka Maliszewska, zatwierdziła swoje sprawozdanie końcowe i zdecydowała, że kandydatka Elli Tsiforou obejmie stanowisko Sekretarza Generalnego COPA COGECA. 27 czerwca Prezydia Copa i Cogeca zatwierdziły tą decyzję.
Wybór Elli Tsiforou na sekretarz generalną Copa Cogeca to otwarcie nowej karty w historii największej w Europie organizacji reprezentującej interesy rolników i rolniczych spółdzielni. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w procesie selekcji i wyboru osoby na to ważne stanowisko. To doskonały wybór. Znam Elli wiele lat i jestem przekonana, że jej wiedza i doświadczenie otworzy nowe drzwi dla naszej organizacji. Będzie też impulsem dla wielu kobiet sektora rolniczego do aktywniejszego udziału w strukturach Copa Cogeca, narodowych organizacjach i spółdzielniach. Gratuluję Elli i jestem przekonana, że wspaniale poradzi sobie z nową misją. Tego jej życzę z całego serca. – przekazała Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka, pierwsza wiceprezydent COGECA
Elli Tsiforou jest dyrektorem generalnym (CEO) GAIA EPICHEIREIN, szerokiej koalicji greckich spółdzielni rolniczych i rolników, którzy połączyli siły z partnerami z sektora IT (NEUROPUBLIC SA), sektora bankowego (PIRAEUS BANK GROUP), a także z 23 najważniejszymi greckimi agencjami rolniczymi, dzieląc wspólną wizję bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego greckiego rolnictwa opartego na wiedzy i innowacjach.
Do Komisji Selekcyjnej zajmującej się wyborem nowego Sekretarza Generalnego Copa i Cogeca powołani zostali:
Pozostałymi tematami poruszonymi podczas posiedzenia prezydium były:
• Dialog strategiczny i wybory do UE
Prace nad Dialogiem Strategicznym postępują w szybkim tempie, a ich celem jest zakończenie raportem końcowym do sierpnia. Prezesi są w pełni zaangażowani w prace nad przygotowaniem zarysu projektu raportu. Copa-Cogeca zorganizowała drugie wewnętrzne posiedzenie w sprawie dialogu strategicznego w dniu 13 maja, z udziałem Przewodniczących Grup Roboczych i POCC-CCC, umożliwiając członkom dzielenie się obawami i informowanie o postępach prac w ramach każdej z czterech tematycznych Grup Roboczych.
Wybory UE 2024 odbyły się w dniach 6-9 czerwca w całej UE, wybierając przedstawicieli Parlamentu Europejskiego na kolejną kadencję 2024-2029.
Sekretariat przygotował prezentację na temat wyników powyborczych, która została udostępniona członkom.
• Stanowisko Copa i Cogeca w sprawie wniosku dotyczącego ochrony zwierząt podczas transportu
Grupy robocze Copa Cogeca ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zwierząt gospodarskich przygotowały stanowisko w odpowiedzi na wniosek Komisji dotyczący reformy ochrony zwierząt podczas transportu. W dokumencie tym podkreślono, brak możliwości akceptacji wniosku w obecnej formie, ponieważ doprowadziłby on do całkowitego zakłócenia sektora hodowlanego, z wieloma przepisami, których skutki społeczno-gospodarcze nie zostały dobrze ocenione, a które nie doprowadzą nawet do poprawy dobrostanu zwierząt. Copa Cogeca oczekuje, że Parlament Europejski rozpocznie prace nad tym dokumentem po przerwie wakacyjnej. Dokument zostanie udostępniony przez AGRI i TRAN, wraz z opinią PECH. Rada rozpoczęła prace techniczne na poziomie grupy roboczej i można oczekiwać, że prezydencja węgierska będzie śledzić te prace.
• Wyniki posiedzenia Rady ds. Środowiska 17 czerwca:
⮚ Odpady żywnościowe
W dniu 17 czerwca ministrowie środowiska UE osiągnęli ogólne podejście do wniosku Komisji w sprawie przeglądu dyrektywy ramowej w sprawie odpadów, która obejmuje zarówno tekstylia, jak i żywność. Rezultat jest w pełni zgodny ze stanowiskiem KK przekazanym KE podczas opracowywania wniosku, PE oraz attache ds. rolnictwa i środowiska. W szczególności, podejście ogólne utrzymuje cele redukcji odpadów żywnościowych do 2030 r. określone przez Komisję, a mianowicie wyłączenie produkcji pierwotnej i 10% redukcję w przetwórstwie i produkcji w porównaniu z poziomami z 2020 roku. Państwa członkowskie mogą jednak wykorzystać lata 2021, 2022 i 2023 jako lata referencyjne do ustalenia celów redukcji odpadów żywnościowych. Uznając te cele za ambitne i uznając, że są one postrzegane jako maksymalne poziomy dla niektórych państw członkowskich, słowo „co najmniej” zostało usunięte z przepisów określających cele. Utrzymano datę przeglądu celów i ich ewentualnej modyfikacji (31.12.2027). Podobnie jak termin (31.12.2027 r.) przedstawienia przez KE sprawozdania w sprawie marnotrawienia żywności i strat w produkcji podstawowej, któremu może towarzyszyć wniosek ustawodawczy. Zakres klauzuli przeglądowej został rozszerzony o ocenę wykonalności ustanowienia celu dla jadalnej frakcji odpadów żywnościowych. KE jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych ustanawiających wspólną metodologię i minimalne wymogi jakościowe dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywnościowych, w tym frakcji jadalnych. Negocjacje trójstronne mają rozpocząć się jesienią i oczekuje się, że zostaną zakończone podczas prezydencji HU.
⮚ Prawo ochrony przyrody
Rada ds. Środowiska nieoczekiwanie zagłosowała za przyjęciem ustawy o ochronie przyrody w dniu 17 czerwca. Nastąpiło to po tym, jak austriacka minister zmieniła krajowe stanowisko swojego rządu i krajów związkowych; a także słowacki minister zmienił swoje stanowisko odrzucające, aby uzyskać poparcie dla krajowej ustawy wspierającej polowanie na niedźwiedzie. W rezultacie większość kwalifikowana poparła ustawę, uzyskując 66,08% z wymaganych 65%.
Następne kroki:
Tworzenie krajowych planów odbudowy:
– Państwa członkowskie przygotowują plany. Określają obszar, który ma zostać odtworzony, i uwzględniają warunki siedlisk, o których mowa w art. 4 i 5 (ekosystemy morskie).
– Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu ustanowienia jednolitego formatu krajowych planów odbudowy. Projekty aktów wykonawczych zostaną przedłożone 3 miesiące po wejściu w życie ustawy.
– Państwa członkowskie przedłożą projekt krajowych planów odbudowy 24 miesiące po wejściu w życie ustawy.
– Ocena projektów planów nastąpi w ciągu 6 miesięcy od ich otrzymania.
– Przegląd i rewizja planów odbywa się przed lipcem 2032 r. i lipcem 2042 r., a następnie co 10 lat. Państwa członkowskie publikują i przekazują Komisji swoje zmienione krajowe plany odbudowy.
– Do 12 miesięcy po wdrożeniu Komisja przedłoży Radzie i Parlamentowi sprawozdanie na temat środków finansowych dostępnych na szczeblu UE na wdrożenie, ocenę potrzeb w zakresie finansowania, analizy identyfikacji luk w finansowaniu oraz w stosownych przypadkach, przedstawi propozycje odpowiednich środków, w tym środków finansowych, w celu zaradzenia tym lukom, takich jak ustanowienie specjalnego instrumentu finansowania przed przyjęciem WRF na okres po 2027 r.
⮚ Prawo dotyczące monitorowania gleby
Po tym, jak Parlament Europejski sfinalizował swój tekst na przedostatnim posiedzeniu plenarnym, Rada ds. Środowiska zagłosowała za zatwierdzeniem ogólnego podejścia do ustawy o monitorowaniu gleby i jej odporności w dniu 17 czerwca. Oczekuje się, że rozmowy trójstronne odbędą się jesienią wraz z powrotem posła Hojsika do Parlamentu, a prezydencja węgierska przejmie inicjatywę. Nie jest to uważane za priorytet prezydencji węgierskiej jednak oczekuje się, że nie zostanie to nadmiernie opóźnione w tym okresie.
⮚ Green Claims
5 czerwca Coreper omówił projekt podejścia ogólnego Rady, który został poddany pod głosowanie 17 czerwca (EN(24)01810).
Projekt tekstu zawiera pewne pozytywne zmiany, jeśli chodzi o offsety i WPR:
– Środki objęte „zieloną architekturą” WPR (tj. ekoprogramy i środki agroklimatyczne, o których mowa w art. 31, 70, 71 rozporządzenia w sprawie planu strategicznego (UE) 2021/2115) mogą korzystać z procedury uproszczonej opisanej w art. 3a nowego rozporządzenia.
-Definicja „roszczeń z tytułu wkładu” i „roszczeń offsetowych” została poprawiona w porównaniu z poprzednią wersją tekstu (tj.: usunięto odniesienie do „podmiotu prawnego”), umożliwiając bardziej elastyczne wykorzystanie kredytów węglowych do równoważenia emisji.
Po stronie minusów:
– Mikroprzedsiębiorstwa nie są wyłączone z zakresu dyrektywy (tak jak ma to miejsce w przypadku we wniosku Komisji i mandacie PE) – art. 3 ust. 3; art. 5 ust. 7 skreślony.
– W ramach przeglądu dyrektywy (art. 21) produkty zawierające substancje niebezpieczne mogą zostać objęte zakazem wyraźnych oświadczeń/etykiet środowiskowych.
• Aktualizacja przeglądu układu o stowarzyszeniu z Ukrainą
Nowy ATM z Ukrainą wszedł w życie 6 czerwca 2024 roku i będzie obowiązywał do 5 czerwca 2025 roku. Po tym czasie Komisja chce wrócić do układu o stowarzyszeniu, który chce zrewidować zgodnie z art. 29 w celu dalszej liberalizacji. Dlatego istotne będzie uważne śledzenie tych negocjacji, aby zapewnić, że handel z Ukrainą nie zaszkodzi unijnemu sektorowi rolnemu. W tym celu ważne jest, aby mieć dobrze zbudowane stanowisko i niezbędną argumentację, aby przekonać instytucje UE o potrzebie wprowadzenia pewnych ograniczeń w handlu z Ukrainą.
• Aktualizacja rynkowa
W przypadku sektora upraw, poza ryżem, w przypadku którego przewiduje się znaczny wzrost produkcji, złe warunki pogodowe wpłyną na produkcję w UE w tym roku i doprowadzą do silnej presji szkodników i chorób w wielu regionach. W przypadku zbóż i roślin oleistych niski areał upraw ozimych i późne wiosenne zasiewy, prawdopodobnie doprowadzą do niskich zbiorów, jeśli warunki pogodowe nie będą idealne w nadchodzących tygodniach. W przypadku owoców i warzyw sytuacja wydaje się być szczególnie trudna ze względu na połączenie mrozu, nadmiernych opadów deszczu (susza w innych regionach), wysokiej presji chorób i konkurencji z tanim importem z Maroka, Rosji i Białorusi. Nadmierne opady deszczu i mróz wpłynęły również na sektor kwiatów i wina.
W przypadku sektora hodowlanego sytuacja pozostaje dość pozytywna z dobrymi cenami. W przeciwieństwie do innych sektorów hodowlanych, popyt w sektorze drobiu nadal rośnie, a konsumpcja drobiu na mieszkańca w UE wzrosła o 3% w 2023 r. i może wzrosnąć o kolejne 2% w 2024 r.
Jeśli chodzi o sektor organiczny, wydaje się, że w końcu zaczyna on odrabiać straty z ostatnich dwóch lat, a zarówno ceny, jak i popyt wzrosły w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
• Napięcia handlowe w Chinach
12 czerwca Komisja Europejska oficjalnie przyjęła wnioski z dochodzenia w sprawie chińskich dotacji rządowych na pojazdy elektryczne, w celu nałożenia tymczasowych ceł od 4 lipca. Zgodnie z wcześniejszymi plotkami i wskazówkami, chiński rząd najprawdopodobniej rozpocznie w odpowiedzi podobne dochodzenie (antydumpingowe lub antysubsydyjne) dotyczące naszych produktów rolno-spożywczych. Na razie chiński rząd właśnie ogłosił dochodzenie antydumpingowe w sprawie produktów wieprzowych z UE.
• Rozporządzenie UE w sprawie wylesiania
Rozporządzenie UE w sprawie wylesiania (EUDR) wchodzi w życie 30 grudnia 2024 roku. Czas szybko ucieka, a wiele praktycznych kwestii związanych z wdrożeniem i niepewnością prawną czeka na pilne wyjaśnienie. Wobec braku wyjaśnień, firmy i producenci znajdują się w niepewności prawnej, co zakłóca funkcjonowanie sektorów, które są w dużym stopniu uzależnione od zakupów terminowych, co oznacza, że obecnie zawierane są umowy na rok 2025 i kolejne lata.
Copa Cogeca zorganizowała pięć wewnętrznych wymian z członkami, aby zrozumieć sytuację na szczeblu krajowym.
Copa Cogeca podpisała trzy oświadczenia podkreślające kluczowe aspekty, które należy poprawić w rozporządzeniu oraz wpływ, jaki miałby brak szybkiej reakcji ze strony Komisji.
Copa Cogeca wraz z innymi dziewięcioma organizacjami UE spotkała się 15 maja 2024 r. z komisarzem ds. rolnictwa, który zapewnił, że nasze obawy zostały wzięte pod uwagę, a z jego strony będą nadal prosić o odroczenie wejścia w życie i uproszczenie.
• Wymiana poglądów z Doru Frantescu, CEO i założycielem EUmatrix.eu
Pan Doru P. Frantescu, przedstawił członkom wgląd w funkcje platformy i analizę wyników wyborów do UE 2024. Pan Frantescu ma ponad 15 – letnie doświadczenie w doradztwie w zakresie kształtowania polityki UE, wcześniej założył i kierował VoteWatch Europe. Został nominowany przez Politico Europe do grona 40 najbardziej wpływowych osobistości w sprawach UE.
EU Matrix to platforma badawcza skoncentrowana na UE, która łączy wiedzę ekspertów i technologię cyfrową, aby zapewnić faktyczne i obiektywne informacje na temat funkcjonowania machiny politycznej UE. Gromadzi publicznie dostępne informacje z różnych źródeł, które są następnie strukturyzowane i interpretowane w celu dostarczenia bezstronnych ocen.
Wyszukiwarka