Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Odbudowa rynku eksportowego. Maliszewska: musimy spojrzeć w przód
Odbudowa rynku eksportowego będzie jednym z podstawowych wyzwań jakie staną przed Polską ze względu na gospodarcze konsekwencje koronawirusa. To istotne zagadnienie podjęła dyrektor Polskiej Izby Mleka, Agnieszka Maliszewska podczas wideokonferencji pt. „Rolnictwo w czasie kryzysu”, organizowanej przez Instytut Gospodarki Rolnej, z udziałem reprezentantów organizacji branżowych, prezydenta Andrzeja Dudy i ministra rolnictwa Krzysztofa Jana Ardanowskiego.
Odbudowa rynku eksportowego – trudności w sektorze mleczarskim
Agnieszka Maliszewska swoje wystąpienie rozpoczęła od stwierdzenia, że sektor mleczarski, podobnie jak wszystkie inne, przeżywa bardzo poważne problemy, związane z pandemią koronawirusa. Podkreśliła, że bez wątpienia mamy do czynienia z największym kryzysem od wielu lat i najprawdopodobniej będziemy się z nim zmagać jeszcze długo w przyszłości.
– Sektor mleczarski to 33 tys. zatrudnionych, aż 190 tys. gospodarstw mlecznych. To ogromne rzesze ludzi, którzy są dzisiaj uzależnieni od tego, jak my będziemy pracować i jakie decyzje podejmować. Dość problematyczna jest kwestia związana ze spadkiem cen surowca – nie tylko w Polsce, ale we wszystkich krajach Unii Europejskiej i pewnie przez najbliższe tygodnie będziemy obserwowali kolejne spadki. To co widzimy w innych krajach i pewnie za chwilę będziemy mieli z tym do czynienia również w Polsce to także spadająca konsumpcja. Jest ona bezwzględnie związana z tym, że dokonujemy trochę mniej zakupów. Mamy zamkniętą całą gastronomię, więc to bezpośrednio przekłada się na nasze trudności – mówiła Agnieszka Maliszewska podczas wystąpienia na temat sytuacji w sektorze mleczarskim i odbudowy rynku eksportowego.
Odbudowa rynku eksportowego – potrzeba wsparcia konsumpcji krajowej
– To z czym mamy rzeczywiście duży problem, to wszystko co jest dziś związane z eksportem. Przypomnę, że 70 proc. naszego eksportu idzie na kraje Unii Europejskiej. To są te kraje, które są bezpośrednio zlokalizowane w naszej strefie handlu unijnego, ale też 30 proc. naszej produkcji musimy wyeksportować poza kraje UE, a to także jest dzisiaj utrudnione.
Agnieszka Maliszewska zasygnalizowała, że w sytuacji jaką mamy, „tarcza antykryzysowa” powinna obejmować spółdzielnie, ale także duże przedsiębiorstwa, ponieważ spółdzielnie mleczarskie to w większości dużej firmy.
– Myślmy także o wsparciu eksportu i konsumpcji krajowej. Ta idea jest bardzo ważna żebyśmy wspierali krajową konsumpcję – dodała dyrektor Polskiej Izby Mleka podczas organizowanej przez IGR wideokonferencji.
Odbudowanie rynku eksportowego nie będzie zadaniem łatwym, dlatego już dziś należy na poważnie zastanowić się nad długofalowa strategią.
Odbudowa rynku eksportowego – Potrzebujemy strategicznego planu wsparcia ekspansji polskiej żywności
W kontekście czekającej nas odbudowy rynku eksportowego Agnieszka Maliszewska zaapelowała do prezydenta o wsparcie działań eksportowych w taki sposób, żeby polscy rolnicy i przetwórcy mogli wzmacniać pozycję polskiego eksportu. Zaapelowała w związku z tym o utworzenie jakiegoś rodzaju ciała organizacyjnego, które pochyliłoby się nad tym zagadnieniem.
– Będziemy musieli spojrzeć bardzo daleko do przodu i zastanowić się jak mamy odbudować nasze utracone rynki eksportowe, jak znowu na nie wejść, jak znowu zaznaczyć naszą obecność. Myślę Panie prezydencie, że to ogromne zadanie dla Pana, by wspierać przemysł, który reprezentują nasze organizacje. Być może już teraz trzeba zacząć myśleć o stworzeniu jakiegoś programu strategicznego bardzo dużej ekspansji polskiej żywności na rynki krajów trzecich, ponieważ właśnie tam będziemy musieli lokować nasze produkty. (…) Chciałam zaapelować o utworzenie jakiejś rady eksportu, czy jakkolwiek by to się nazywało. Nazwa nie ma znaczenia. Ważna jest idea oraz intencja, żebyśmy połączyli siły i pokazali, że mamy doskonały polski produkt w eksporcie, chcemy go eksportować. Potrzebujemy w tym zakresie Pana wsparcia – zwróciła się do prezydenta Agnieszka Maliszewska.
Źródło: https://swiatrolnika.info/odbudowa-rynku-eksportowego
Wyszukiwarka