Jakie są największe sukcesy branży mleczarskiej w 2024 r.? - Polska Izba Mleka

Jakie są największe sukcesy branży mleczarskiej w 2024 r.?

20 stycznia, 2025 kruszewska Comments Off

Agnieszka Maliszewska, dyrektor PIM, pierwsza wiceprzewodnicząca COGECA, podzieliła się z redakcją farmer.pl swoją oceną roku 2024 w odniesieniu do branży mleczarskiej. Jakie były największe sukcesy sektora mleczarskiego oraz czego nie udało się osiągnąć?

W tym tygodniu odbyło się spotkanie noworoczne organizowane przez Polską Izbę Mleka. Była to doskonała okazja do podsumowania roku 2024 w polskiej branży mleczarskiej, a także do szerokiej dyskusji na temat aktualnych wyzwań stojących przed polskim sektorem.

2025 r. to rok wyzwań dla sektora mleczarskiego  

W ocenie Agnieszki Maliszewskiej, dyrektor PIM, pierwszej wiceprzewodniczącej COGECA, rok 2025 będzie rokiem wyzwań dla branży mleczarskiej.

– Mieliśmy nadzieję, że to będzie spokojny rok, jednak życie pokazuje, że ten spokój potrafią czasem zakłócić czarne łabędzie. Miejmy więc nadzieję, że nie będzie ich zbyt dużo, ale na pewne wyzwania musimy się przygotować – mówiła podczas spotkania Maliszewska.

Poinformowała także, że w najbliższych tygodniach Izba przedstawi wypracowaną strategię dla polskiego sektora mleczarskiego.

Serdecznie zachęcamy do udziału w kolejnych etapach tworzenia tego dokumentu – dodała.

Z kolei Grzegorz Gańko, prezes Polskiej Izby Mleka, wskazał, że ubiegły rok nie należał do najprostszych dla branży mleczarskiej.

Ubiegły rok być dosyć trudny, choć w drugiej połowie sytuacja nieco się poprawiła. Pamiętajmy jednak, że wyzwania nadciągają, i miejmy nadzieję, że uda nam się w możliwie bezbolesny sposób z nimi poradzić – mówił Gańko.

Największe sukcesy branży mleczarskiej w 2024 r.

Podczas spotkania Maliszewska podzieliła się z nami swoją oceną roku 2024 w odniesieniu do branży mleczarskiej, wskazując jakie były największe sukcesy sektora mleczarskiego oraz czego nie udało się osiągnąć.

– Branża zamknęła rok 2024 dobrym wynikiem ekonomicznym i to jest sukces, bo mogliśmy pod koniec roku dobrze zapłacić rolnikom, i tak rzeczywiście było. Kolejnym sukcesem było to, że dużo ludzi zaczęło mówić o maśle. Oczywiście, ta cała debata, która się przetoczyła w temacie masła, skupiała się przede wszystkim na tym, że ceny masła są wysokie. Jednak w mojej ocenie to sukces, ponieważ zaczęliśmy też rozmawiać o tym, że za dobrej jakości żywność należy zapłacić dobrą cenę. Wykorzystując tę debatę o maśle mogliśmy też nieco uczyć konsumentów i podkreślać, że ważne jest zwracanie uwagi na to, co kupujemy, że jeśli chcemy dbać o nasze zdrowie, to powinniśmy wybierać masło, a nie tłuszcze utwardzalne. Przy cenach masła poruszona zostało także kwestia zapłaty dla rolników. Konsumenci muszą wiedzieć, że aby rolnik mógł otrzymać godną cenę za mleko, konieczne jest sprzedanie towarów powstających z tego mleka za odpowiednią cenę – wymieniała nasza rozmówczyni.

– Cały czas mówimy też o konieczności szanowania żywności, a także, że ceny żywności będą rosły, ponieważ koszty jej wyprodukowania są coraz wyższe. Jednocześnie patrzymy na to, że każdy z uczestników tego łańcucha powinien otrzymać godziwe wynagrodzenie za swoją pracę począwszy do rolnika. Uważam, że jest to jeden z sukcesów końca minionego roku – dodała.

Czego nie udało się osiągnąć w 2024 r.?

Nasza rozmówczyni wspomniała także o planach, których nie udało się zrealizować w ubiegłym roku.

– Oczywiście, nie udało nam się zrealizować wielu rzeczy, które planowaliśmy. Z punktu widzenia organizacji często brakuje środków na promocję spożycia mleka. Cały czas mówimy o tym, że powinniśmy konsumować więcej naszych polskich produktów mleczarskich, ponieważ wtedy pieniądze wracają do naszych polskich rolników. Jednak moim zdaniem wciąż jest na to za mało środków – stwierdziła Maliszewska.

Kolejną wymienioną kwestią jest odchodzenie od produkcji zwierzęcej.

– Nie można mówić o sukcesie w momencie, gdy tracimy sporo rolników, którzy odchodzą od produkcji zwierzęcej. Jest to po części spowodowane tym jaki jest hejt na rolników i produkcję rolną. Pokazuje to, że cały czas brakuje jeszcze świadomości konsumenckiej dotyczącej tego, jak ważna jest praca rolników i jak bardzo należy ją szanować – wskazała nasza rozmówczyni.

źródło: https://www.farmer.pl/produkcja-zwierzeca/bydlo-i-mleko/jakie-sa-najwieksze-sukcesy-branzy-mleczarskiej-w-2024-r,156387.html?mp=promo