Definicja branży mlecznej
Branża mleczna – gałąź gospodarki, która obejmuje zbiór podmiotów na rynku uczestniczących w łańcuchu produkcji mleka i produktów mlecznych. Należą do nich m.in. producenci mleka, przetwórcy mleka, producenci pasz i nawozów, laboratoria, producenci/dystrybutorzy dodatków, producenci półproduktów, producenci maszyn i urządzeń, producenci środków higieny, dystrybutorzy, usługodawcy z zakresu badań i rozwoju oraz inne przedsiębiorstwa i instytucje uczestniczące w łańcuchu funkcjonowania mleczarni.

Działania lobbingowe na rzecz polskiego mleczarstwa
– opiniowanie aktów pranych dotyczących polskiego sektora mleczarskiego
– wychodzenie z inicjatywą ustawodawczą
– monitorowanie zmian w zakresie uregulowań dotyczących sektora mleczarskiego
– ścisła współpraca z Komisją Europejską oraz krajowymi instytucjami rządowymi
– sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków z zakresu produkcji mleczarskiej oraz rynku mleczarskiego i przedstawienie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
– wychodzenie z inicjatywą ustawodawczą oraz wyrażanie opinii o projektach odpowiednich przepisów i aktów prawnych.
Działania zwiększające innowacyjność
– współpraca z placówkami naukowo-badawczymi
– stymulowanie potencjału innowacyjnego członków PIM
– tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, dyfuzja nowych rozwiązań
– utworzenie i rozwój zaplecza badawczego działającego na potrzeby Izby i jej członków.

Promocja i umacnianie polskiego mleczarstwa
– promocja marki Izby i jej członków, sukcesów i projektów realizowanych w ramach Izby
– promocja i działania marketingowe branży mlecznej
– promocja spożycia mleka i jego przetworów
– udział w konferencjach, targach i innych wydarzeniach branżowych w kraju i zagranicą,
– nawiązanie kontaktów gospodarczych i kooperacyjnych na rzecz i w imieniu Polskiej Izby Mleka
Internacjonalizacja działań Polskiej Izby Mleka
– zwiększenie potencjału i oferty członków Izby na rynkach zagranicznych
– pozyskanie kapitału i inwestorów zagranicznych
– uczestnictwo w międzynarodowych projektach
Doskonalenie kwalifikacji członków Polskie Izby Mleka oraz podmiotów zależnych
– pozyskiwaniem szeroko pojętej wiedzy niezbędnej do rozwoju członków Izby
– oparcie się na dziedzinach nie związanych z kwalifikacjami zawodowymi, np. nowoczesne zarządzanie, logistyka, prawo własności intelektualnej, transfer technologii, finansowanie innowacji itp.
Inne działania Izby
– Reprezentowanie interesów członków Polskiej Izby Mleka w pracach organów i instytucji doradczych i opiniodawczych mających wpływ na rozwój polskiego sektora mleczarskiego
– Rozpowszechnianie bieżących informacji z sektora mleczarskiego wśród członków Polskiej Izby Mleka
– Świadczenie członkom Polskiej Izby Mleka pomocy doradczo-konsultacyjnej
– Działalność wydawnicza, wystawiennicza i szkoleniowa
– Organizacja rankingów branży mleczarskiej
– Certyfikacja członków (produktów) Polskiej Izby Mleka